Unlimited Visuality

Unlimited Visuality
Artiști: ALB, Lucian Bran, Sarah Muscalu, Elizaveta Ostapenko, Ana-Maria Micu, Ciprian Tocar
Curator: Adrian Bojenoiu
Vernisaj, joi 08 septembrie, ora 18.00
08 – 25 Septembrie 2022

Expoziție găzduită de Galeria Aparte din cadrul Universității Naționale de Arte George Enescu din Iași.
Pe fondul exploziv al digitalizării extinse și al comunicării axate pe producția și diseminarea de imagini, s-au produs schimbări fără precedent la nivelul limbajului vizual și al valorizării imaginii. Tehnologia digitală a produs trecerea de la o contemplare pasivă la o folosire activă a imaginilor. Imaginile tehnologice produse de AI, imaginile din satelit și cele captate de camerele de supraveghere sau fotografiile vernaculare distribuite prin intermediul social media compun iconosfera contemporană care controlează afectele, producția de semne și de dorințe.

Expoziția ”Vizualitate Nelimitată” face parte din proiectul ”Estetici investigative în epoca post-adevarului„ inițiat de Galeria ElectroPutere și Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Arte (ICMA) cu scopul de a explora multiplele funcții, efecte sociale și politice ale culturii imaginii în societatea contemporană prin intermediul cercetării artistice și teoretice. Expoziția prezintă șase producții artistice multimedia, realizate de tineri artiști care practică, ca fundal teoretic, limbajul esteticii investigative.

Cercetarea artistului ucrainian Ciprian Tocar se focalizează asupra interferenței dintre memoria personală și cea colectivă a evenimentelor istorice traumatice precum Revoluția Maidan și atacul brutal al Rusiei asupra Ucrainei. Practica sa artistică se asociază noțiunii de ”pictură expandată”, ”2.0” sau ”în rețea” dezvoltată de istoricul de artă american David Joselit. Prin această noțiune, pictura este un construct vizual care are la baza imagini extrase din comunicarea vizuală prin intermediul mass-media și social-media.

Dintr-o altă perspectivă ALB chestionează imaginea în calitatea ei de cod de comunicare. În contextul actual, în care imaginea proliferează într-un mediu social profund virtualizat, practica ei artistică este un răspuns la acest mediu, fiind catalogată ca antimimetică și non estetică. Refuzul de a crea reprezentări vizuale definite, și implicit, refuzul de a descrie sau comenta o presupusă realitate, este însoțit de contestarea abstracției ca proces de reducere și esențializare mentală a reprezentării.

Lucrările propuse de Lucian Bran folosesc imaginea analogică pentru a reda modul în care informațiile sunt interpretate de diferite tipuri de indivizi în funcție de sistemele lor de credințe. De la interpretările literare ale Bibliei care spun că pământul are o vechime de 6000 de ani până la adevăruri geologice, precum, forța gravitațională tinde să aplatizeze suprafața pământului în timp etc.

Cercetarea artistei de origine rusă, stabilită în Hamburg, Elizavetei Ostapenko vizează caracterul comunicativ al imaginii. În cazul ei producerea imaginii este rezultatul unui proces deconstructiv, care presupune anularea funcțiilor semiotice tradiționale utilizate în reprezentare. Practica sa artistică dezvoltă o narațiune despre imagine folosind experiențele personale, activitățile și trăirile cotidiene, inspirate din realitatea imediată indusă de manipulările vizuale ale culturii de masă. În contrapunct, Ana Maria Micu și-a restrâns practica artistică pe o sursă de imagini care provin din mediul propriei locuințe. Artistă pictează exclusiv scene din propriul apartament, imagini luate în timpul diferitelor eforturi artistice. Pictura propusă de Ana Maria Micu reprezintă o examinare vizuală nelimitată, o prezentare multifațetată a sinelui.

Instalațiile Sarei Muscalu se situează la interferența dintre pictură și fotografie. Ea explorează extensia și hibridizarea celor două medii, precum și specificitatea acestor medii în relație cu capacitatea lor de a comunica obiectiv o informație; în cazul prezent informația este despre procesul de eroziune și dispariție a spațiilor publice în timp, luând drept repere condiția post-industrială a societății românești și tematizarea muncii.

Design grafic: Mihai Sovăială

Parteneri: Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Arte (ICMA), Revista ARTA, Propagarta.

Proiect cultural co-finanţat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Galeria ElectroPutere
www.electro-putere.com