Conferință • 1 – 2 noiembrie 2024
V-Cybercult 2024: Arta IA dezlănțuită. Generarea imaginilor și sinteza creativă în era rețelelor neuronale avansate
Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă și Facultatea de Arte Vizuale și Design din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași au organizat, în zilele de 1 și 2 noiembrie 2024, Conferința Internațională Vizualitate și Cultură Cibernetică (V-Cybercult 2024). Tema acestei ediții a fost Arta IA dezlănțuită: Generarea imaginilor și sinteza creativă în era rețelelor neuronale avansate.

Pe măsură ce rețelele neuronale avansate evoluează, capacitatea lor de a genera și sintetiza imagini crește exponențial și, în schimb, ne pune la încercare cele mai profunde noțiuni de creativitate, paternitate și însăși esența artei. În această nouă eră, instrumente precum DALL-E, GauGAN, StyleGAN, Pix2PixHD, Artbreeder și DeepDream fac mai mult decât să imite stilurile artistice umane; ele construiesc noi căi, creând forme de frumusețe și expresie fără precedent. Aceste sisteme de inteligență artificială nu sunt simpli asistenți pentru artiștii umani, ci co-creatori, estompând provocator granițele dintre om și mașină, creator și instrument. Proiecte precum „Următorul Rembrandt” (J. Walter Thompson Amsterdam & Microsoft) și „Portretul lui Edmond de Belamy” (Obvious), care a devenit prima operă de artă generată de inteligența artificială ce a fost licitată la Christie’s, exemplifică această schimbare. În același timp, seria „Viziunea Mașinii” a lui Trevor Paglen și „Mosaic Virus” a Annei Ridler ilustrează modul în care inteligența artificială poate fi utilizată pentru a prezenta teme legate de supraveghere și date. Seria de artă IA a lui Memo Akten și „Grădinile Entropy” a lui Refik Anadol demonstrează cum rețelele neuronale pot genera noi forme de artă abstractă și imersivă.
Prin urmare, ne întrebăm: Cum afectează implicarea inteligenței artificiale în creația artistică noțiunile tradiționale de paternitate și originalitate? În ce fel operele de artă generate de inteligența artificială redefinesc concepția noastră despre creativitate? Cum ar trebui să atribuim paternitatea în proiectele de colaborare dintre artiștii umani și sistemele IA? Ce principii estetice noi apar în arta generată de inteligența artificială și cum se compară acestea cu formele de artă tradiționale? În plus, tehnologia deepfake, așa cum s-a văzut în portretizarea unor figuri publice precum Donald Trump și Papa Francisc, ridică întrebări cu privire la autenticitate și la puterea inteligenței artificiale în mass-media. Ce implicații are arta generată de inteligența artificială pentru peisajul cultural mai larg și pentru concepția noastră despre cultura vizuală? Cum percep și cum integrează diferite culturi arta generată de inteligența artificială și ce prejudecăți culturale ar putea exista în crearea artei generate de inteligența artificială?
Principalele personalități (keynote speakers) invitate la conferință au fost:

George Legrady • Universitatea din California, Santa Barbara, SUA
cu prezentarea
Tranziția de la analog la digital și probleme actuale legate de IA în practica creativă a artelor vizuale
George Legrady este un artist și cercetător multidisciplinar în domeniul mediilor digitale, expus la nivel internațional, cu proiecte realizate în fotografie, instalații media digitale interactive, vizualizare de date și vizualizări generate computațional. Este un artist de pionierat în media digitală, trecând de la fotografia de artă la folosirea de calculatoare la mijlocul anilor 1980. Contribuția sa în domeniul mediilor digitale constă în intersectarea conținutului cultural cu prelucrarea datelor, ca mijloc pentru noi forme de reprezentări estetice și experiențe narative socio-culturale. Bursier al John Simon Guggenheim, conduce Laboratorul de Vizualizări Experimentale de la Universitatea din California, Santa Barbara, unde este profesor emerit în domeniul Mediilor Digitale în cadrul programului postuniversitar Arte și Tehnologii Media. Născut în Budapesta, Ungaria, crescut în Montreal, Canada, locuiește în Santa Barbara, California și Paris, Franța.

Kang Zhang • Universitatea de Știință și Tehnologie din Guangzhou, China
cu prezentarea
Stilurile de artă orientale și occidentale fuzionate de IA
Kang Zhang este director și profesor de Media și Arte Computaționale, Information Hub la Universitatea de Știință și Tehnologie din Hong Kong (Guangzhou), profesor al Diviziei de Domenii Interdisciplinare Emergente, HKUST, profesor emerit de informatică la Universitatea Texas din Dallas și profesor invitat al Academiei de Arte din China. A fost Președinte Emerit Fulbright și s-a regăsit pe lista Stanford a celor mai buni 2% oameni de știință din lume (Lifetime Impact), având poziții academice în China, Marea Britanie, Australia și Statele Unite ale Americii. Interesele actuale de cercetare ale lui Zhang includ estetica computațională, limbajele vizuale, arta generativă și designul; a publicat 8 cărți și peste 120 de articole în aceste domenii. A ținut discursuri la conferințe de artă și design, informatică și management și este editor asociat la The Visual Computer, Journal of Visual Language and Computing, International Journal of Software Engineering and Knowledge Engineering, AI & Society și Visual Computing for Industry, Biomedicine, and Art.
Principalele personalități (keynote speakers) invitate la conferință au fost:

George Legrady • Universitatea din California, Santa Barbara, SUA
cu prezentarea
Tranziția de la analog la digital și probleme actuale legate de IA în practica creativă a artelor vizuale
George Legrady este un artist și cercetător multidisciplinar în domeniul mediilor digitale, expus la nivel internațional, cu proiecte realizate în fotografie, instalații media digitale interactive, vizualizare de date și vizualizări generate computațional. Este un artist de pionierat în media digitală, trecând de la fotografia de artă la folosirea de calculatoare la mijlocul anilor 1980. Contribuția sa în domeniul mediilor digitale constă în intersectarea conținutului cultural cu prelucrarea datelor, ca mijloc pentru noi forme de reprezentări estetice și experiențe narative socio-culturale. Bursier al John Simon Guggenheim, conduce Laboratorul de Vizualizări Experimentale de la Universitatea din California, Santa Barbara, unde este profesor emerit în domeniul Mediilor Digitale în cadrul programului postuniversitar Arte și Tehnologii Media. Născut în Budapesta, Ungaria, crescut în Montreal, Canada, locuiește în Santa Barbara, California și Paris, Franța.

Kang Zhang • Universitatea de Știință și Tehnologie din Guangzhou, China
cu prezentarea
Stilurile de artă orientale și occidentale fuzionate de IA
Kang Zhang este director și profesor de Media și Arte Computaționale, Information Hub la Universitatea de Știință și Tehnologie din Hong Kong (Guangzhou), profesor al Diviziei de Domenii Interdisciplinare Emergente, HKUST, profesor emerit de informatică la Universitatea Texas din Dallas și profesor invitat al Academiei de Arte din China. A fost Președinte Emerit Fulbright și s-a regăsit pe lista Stanford a celor mai buni 2% oameni de știință din lume (Lifetime Impact), având poziții academice în China, Marea Britanie, Australia și Statele Unite ale Americii. Interesele actuale de cercetare ale lui Zhang includ estetica computațională, limbajele vizuale, arta generativă și designul; a publicat 8 cărți și peste 120 de articole în aceste domenii. A ținut discursuri la conferințe de artă și design, informatică și management și este editor asociat la The Visual Computer, Journal of Visual Language and Computing, International Journal of Software Engineering and Knowledge Engineering, AI & Society și Visual Computing for Industry, Biomedicine, and Art.
Alte prezentări, grupate în 3 paneluri, au fost susținute de:
PANEL I
Fotorealism, realitate virtuală și adevărul imaginilor
moderat de Lorena Marciuc & Alexandra Pop
• Manuel Schaub • Universitatea din Konstanz, Germania • Imaginea îndoielnică – De ce arta fotorealistă nu a spus niciodată adevărul
• Francesca Luppino • Universitatea din Torino, Italia • Liturghia Avatarului-Faber – Ritualitatea virtuală într-o comparație între teatrul cruzimii al lui Artaud și realitatea extinsă
• Jan Waligórski • Academia de Știință și Tehnologie AGH din Polonia • Putem întrevedea cu adevărat o realitate post-națională? O etnografie a reproducerii naționalismului banal în realitatea socială virtuală
PANEL II
Transformarea practicilor artistice în media: IA și cinematografia
moderat de Lorena Marciuc & Alexandra Pop
• Daniel Kofi Brako • Universitatea din Cape Coast, Ghana • Inteligența artificială și rolul directorului artistic în cinematografia ghaneză: un remediu sau un hazard?
• Çiçek Coşkun • Universitatea Bașkent din Turcia • Sociologie vizuală și inteligență artificială – Realizarea unui scurtmetraj folosind inteligența artificială
PANEL III
Redefinirea artei și a esteticii
moderat de Cosmin Pănescu & Alexandra Pop
• Verena Kuni • Universitatea Goethe din Frankfurt am Main, Germania • Probabil artă
• Emily Hsiang • artist vizual stabilit în Suedia • Arta IA ca NFT-uri
• Anya Znaenok • cercetător independent și istoric de artă stabilit în Spania • Atractivitatea unei erori în artă – De la Anthony van Dyck și Marc Chagall la dilema IA contemporană
• Paul Wiersbinski • artist vizual stabilit în Germania • Un portret al inteligenței artificiale ca tânăr oracol cibernetic
• Eduard-Claudiu Gross • Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, România • Imitator sau creator – Intersecția dintre inteligența artificială și fotografie cu Midjourney
• Sanae Ejjebli • Universitatea Mohamed I din Maroc • Estetica transculturală – Medierea culturală a artei generate de inteligența artificială și a culturii vizuale într-o eră postumană
Conferință realizată în cadrul proiectului V-Cybercult 2024: Arta IA dezlănțuită. Generarea imaginilor și sinteza creativă în era rețelelor neuronale avansate, finanțat din fondurile de cercetare ICMA – UNAGE pentru anul 2024.
Comitetul de organizare: Asistent univ. dr. Daniel Ungureanu (manager de proiect și co-fondator, UNAGE Iași), Conf. univ. dr. Oana Maria Nae (asistent de proiect și editor, UNAGE Iași), Prof. univ. dr. Cristian Nae (co-fondator, ICMA Iași), Asistent univ. dr. Cosmin Pănescu (UNAGE Iași) și Asistent univ. dr. Mihai Aureliu Savin (UNAGE Iași).