Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă, împreună cu Centrul de Fotografie Contemporană din Iaşi și Specializarea Foto-Video din cadrul Facultății de Arte Vizuale și Design a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, au organizat și prezentat în data de 16 noiembrie 2023 prelegerea publică și atelierul de lucru intitulate O Abordare Neromantică a Practicii Documentare Critice, susținute de profesorul și fotograful documentarist Mathieu Asselin și de lector univ. dr. Lavinia German, în cadrul evenimentului educațional Poetica crizei: perspective critice în cercetarea artistică.

Prelegerea publică, susținută de Mathieu Asselin, a provocat participanții să-și expună convingerile și percepțiile despre fotografia documentară critică, să se aventureze în domeniul practicii documentare, să contemple rolul evolutiv al fotografilor în lumea noastră complexă, explorând o serie de întrebări care provoacă gândirea:

  • Cum ne sunt influențate alegerile fotografice de angajamentul și de punctul nostru de vedere?
  • Este doar fotografia suficientă în societatea actuală?
  • Suntem expuși riscului să cădem în complezență estetică atunci când înfățișăm durere și suferință și există o alternativă viabilă?

Considerând că arta și fotografia documentară rămân instrumente vitale pentru critică, revelație și catalizarea schimbării, această prelegere și-a propus să clarifice capacitățile de transformare a povestirii vizuale și potențialul acesteia de a inspira dialoguri semnificative pe probleme sociale și politice stringente.

Atelierul de lucru, condus de Mathieu Asselin și Lavinia German, a invitat participanții să aducă și să prezinte un proiect de fotografie documentară în curs de desfășurare și să pătrundă în lumea fotografiei documentare critice pentru o zi de schimb, învățare reciprocă și gândire critică, abordând subiecte precum:

  • O înțelegere mai profundă a rolului și a potențialului fotografiei documentare în lumea de astăzi;
  • Perspective despre transformarea indignării în critici productive, care favorizează schimbarea;
  • Contemplarea aspectelor etice și estetice ale practicii documentare;
  • Explorarea puterii strategiilor vizuale și a posibilităților (sau imposibilităților) de a influența societatea;
  • Cercetarea ca instrument de modelare a unui proiect;
  • “Show me the money” — îndrumări privind navigarea în apele turbulente ale comercializării, finanțării, pentru a menține coerența etică în muncă.

Despre fotografia documentară critică

Fotografia documentară critică este un gen de fotografie care depășește simpla înregistrare a evenimentelor sau a problemelor și, în schimb, urmărește să se implice în predominantele norme sociale, politice și culturale, să le critice și să le provoace într-un rezultat multistratificat. Folosește mijloace artistice, precum estetica vizuală, pentru a-și transmite eficient mesajul. Acest gen îmbrățișează subiectivitatea și permite fotografilor să aducă propriile perspective și interpretări asupra problemelor pe care le documentează.

Mathieu Asselin este fotograf documentarist, profesor la KASK și la Conservatorul Regal / Școala de Arte, Colegiul Universitar, Gent, Belgia. Mai multe informații despre activitatea sa pot fi găsite la mathieuasselin.com

Lavinia German este lector univ. dr. în cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, specializarea Fotografie – Video, Procesarea computerizată a imaginii.

Prelegere coordonată de Lector univ. dr. Lavinia German