Les arts de la marionnette contemporains en Roumanie

Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași împreună cu Centre de la Marionnette de la Fédération Wallonie Bruxelles a organizat conferința Les arts de la marionnette contemporains en Roumanie susținută de cercetător științific dr. Ioana-Raluca Zaharia, în data de 24 martie 2023 la orele 15:00, la Centre de la Marionnette de la Fédération Wallonie Bruxelles, rue Saint-Martin 47, 7500 -Tournai, Belgia.

În România, arta animației a cunoscut o dezvoltare remarcabilă începând cu 1945, odată cu crearea Teatrului de Păpuși Țăndărică. În prezent, există aproximativ 40 de teatre de păpuși de stat în întreaga țară, precum și numeroase companii profesioniste care creează spectacole pentru adulți și copii.

Dar, mai întâi de toate, să redefinim ce înțelegem prin „arta animației”. Aceasta se referă la toate formele de spectacol live care folosesc mânuirea păpușilor și marionetelor (de toate tehnicile și dimensiunile), obiectelor, umbrelor, materialelor, imaginilor și/sau sunetelor pentru a transmite semnificații dramatice.

Trecând dincolo de clișeele care încă le sunt atașate, arta animației contemporane este o disciplină artistică majoră, contrar a ceea ce se credea în perioada comunistă, un amestec de tradiție și modernitate (Gabriel Apostol – Capra cu trei iezi), meșteșuguri și noile tehnologii (Ciprian Huțanu – Romeo și Julieta), teatru, arte plastice și toate disciplinele artistice combinate, adresându-se tuturor generațiilor (Cristian Pépino – Adunarea păsărilor sau Ioan Brancu – Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele).

Ca o concluzie, putem spune că particularitatea artelor marionetei în România este caracterizată de această ruptură dictată de schimbarea politică survenită în 1989, odată cu căderea comunismului, care a adus o transformare profundă a ceea ce înseamnă noțiunea de păpușă/obiect animat. După această etapă de rezistență la cenzură prin metaforă și parabolă, a fost necesară o lărgire a câmpului de înțelegere și percepție a ceea ce poate fi marioneta, pentru că au apărut forme hibride, transdisciplinare. Chiar dacă arta animației contemporană din România și-a pierdut latura contestatară și subversivă, ea a câștigat teren în ultimii ani datorită unor creatori aflați în căutarea unor estetici personale, mulți dintre ei în sfera teatrului vizual sau performativ.