Conferință • 8 – 9 noiembrie 2024
AICA 2024: Devenind mașină, rezistând artificialului. Arta la timpul prezent
Asociația Internațională a Criticilor de Artă (AICA) în parteneriat cu Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă (ICMA) din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași au organizat, în zilele de 8 și 9 noiembrie 2024, la Centrul Internaţional de Artă Contemporană Baia Turcească din Iași, a doua parte a celui de-al 56-lea Congres Internațional Anual AICA: Devenind mașină, rezistând artificialului. Arta la timpul prezent.

Între 4 și 9 noiembrie 2024, a avut loc Congresul Anual al Asociației Internaționale a Criticilor de Artă (AICA) la București (prima parte) și Iași (a doua parte). Congresul AICA este un eveniment anual, organizat în fiecare an într-o altă țară. Evenimentul din acest an a fost o ocazie unică de a primi în România pe cei mai valoroși experți în domeniu.
Asociația Internațională a Criticilor de Artă este cea mai prestigioasă organizație mondială de profil, înființată în 1950 și afiliată UNESCO, din care fac parte peste 60 de țări de pe toate continentele. Biroul din România al organizației, AICA-RO, s-a (re)înființat în 1993 și numără în prezent 68 de membri, specialiști și specialiste de mare valoare din toate generațiile, cu o activitate profesională remarcabilă și cu un profil public de mare anvergură în România și în străinătate.
Tema acestui congres, Devenind mașină, rezistând artificialului. Arta la timpul prezent, reflectă din plin realitățile actuale ale unei lumi tot mai impregnate de tehnologie, stârnind entuziasmul multora dintre oamenii activi în domeniul cultural de la noi și din alte țări. Au participat la dezbateri și cu prezentări 58 de specialiști de anvergură internațională, de pe toate continentele.
Invitații speciali (keynote speakers) au fost specialiști recunoscuți, cu publicații de referință în domeniul artei contemporane: Joanna Zylinska (King’s College din Londra, UK), Jean-Paul Fourmentraux (Universitatea Aix-Marseille, Franța) și Paul O’Kane (Universitatea de Arte din Londra, UK). Programul congresului a inclus și o masă rotundă, intitulată Devenind libertate. Arta performativă în anii ‘90, cu participarea criticilor de artă Kata Balázs-Miklós, Ileana Pintilie, Jurij Dobriakov, moderatoare: Małgorzata Kaźmierczak, președinta AICA International.
Congresul a fost găzduit pentru prima sa parte de către Muzeul Național de Artă Contemporană din București, iar pentru partea a doua de către Centrul Internaţional de Artă Contemporană Baia Turcească din Iași. Ultimul congres AICA International organizat în România a avut loc în 1967 la Târgu Jiu și a fost coordonat de Dan Hăulică. Așadar, după mulți ani, atenția întregii lumi culturale din domeniul artelor vizuale – și nu numai – s-a reorientat spre România.
Prezentările din cadrul celei de-a doua părți a congresului de la Centrul Internaţional de Artă Contemporană Baia Turcească din Iași, constituite dintr-un keynote și două paneluri, au fost susținute de:
KEYNOTE • Paul O’Kane • Technologies of Romance
PANEL I • Photography and Media, moderat de Raluca Paraschiv
• Fotios Kangelaris • Meta-Photography: The Foretold Death of Punctum
• Raya Baudinet-Lindberg • Corporality of Digital Images: A New Practice of Memory, A Re-Reading of Vilèm Flusser with Regard to the Work of the Brazilian Artist Kika Nicolela
• Jurij Dobriakov • Media Art or Media in Contemporary Art? The Complicated Relationship of Art and Technology from Art Studies to Art Institutions
• Cristian Nae • Art Photography in the Age of the Smartphone: Image Production and the Shrinking Attention Economy
PANEL II • Art Criticism after the Digital Turn, moderat de Cristian Nae
• Jean-Louis Poitevin • Black Museum or the Future of Art in the Era of AI and “Generalized Gaming”
• Samuel Hernández Dominicis • Between Post-Criticism and E-Criticism: An Alternative for Survival?
• Neli Dobreva • Cultivating the Living: Contemporary Art Challenged by “Forms of Life” in Vitro
• Yuko Hasegawa • How We Live with the Digital Technology? Can We Eat or Hug It?