Conferință • 11–12 iunie 2026

Call for Papers: Instrucțiunea și impulsul didactic în arta postbelică din Europa de Est

Conferință organizată la Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă (ICMA) al Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași (UNAGE Iași), în colaborare cu Graduate Center for Literary Research, University of California, Santa Barbara (UCSB)

Perioada: 11–12 iunie 2026

Organizatori: Cristian Nae (Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași) și Sven Spieker (University of California, Santa Barbara)

În cadrul acestei conferințe de două zile ne interesează instanțele de instrucțiune și ceea ce numim un „impuls didactic” – înțeles aici ca forme de instrucțiune care vizează dialogul și conversația, mai degrabă decât simpla îndoctrinare – în arta postbelică și contemporană din Europa de Est. Instrucțiunea și dimensiunea didactică au reprezentat categorii productive – deși adesea nerecunoscute și insuficient teoretizate – în producția artistică post-formalistă începând cu sfârșitul anilor 1960 și în anii 1970. Acestea și-au găsit expresia, printre altele, într-un interes sporit pentru susținerea de prelegeri și alte forme de predare și demonstrație, precum și în utilizarea didactismului ca tehnică artistică.

Dacă această evoluție s-a extins și în Europa de Est, care sunt caracteristicile specifice ale unui asemenea „turn instructional” în această regiune, atât în perioada socialismului de stat, cât și în epoca recentă? Și cum putem evalua, dintr-o asemenea perspectivă, practicile legate de artă – precum curatoria și cercetarea artistică – în Europa de Est?

Problemele pe care ne propunem să le abordăm în cadrul conferinței includ: instruirea artistică drept formă de producție artistică; predarea și susținerea de prelegeri ca artă; estetica didactică a realismului socialist; instruirea ca demonstrație și performance; instruirea și „showing”-ul didactic în arta conceptuală; didactismul și autonomia estetică în cercetarea artistică; instruirea ca formă de critică socială; demonstrația (artistică) și politica revoluționară; didactismul, pedagogiile critice și politicile afectului; dimensiunea didactică drept componentă a curatorialității și a expozițiilor socialiste; aspectele ecologice ale artei ca instrucțiune; și instruirea și/sau antimodernismul.

Vă rugăm să trimiteți propuneri de maximum 300 de cuvinte, însoțite de un scurt CV narativ de maximum 200 de cuvinte, până la data de 15 ianuarie 2026, la adresele de e-mail spieker@ucsb.edu sau emil-cristian.nae@unage.ro. Participanții vor fi informați în luna februarie 2026.