Conferință • 11–12 noiembrie 2025
Abordări didactice contemporane și direcții de cercetare în învățământul muzical de specialitate
Facultatea de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, prin granturile interne de cercetare ale ICMA–UNAGE din anul 2025, organizează conferința internațională Abordări didactice contemporane și direcții de cercetare în învățământul muzical de specialitate, care va avea loc în zilele de 11–12 noiembrie 2025, începând cu ora 9:30, în Sala Symposion „George Pascu” din clădirea Artes a Universității.

Cei care nu pot participa în persoană la Iași se pot alătura online prin Microsoft Teams, folosind linkul de mai jos.
Conferențiari invitați (Keynote speakers)
Programul conferinței este îmbogățit de prezența a trei conferențiari invitați, ai căror cercetări și experiență profesională au contribuit semnificativ la dezvoltarea învățământului muzical de specialitate și a domeniilor conexe. În continuare, prezentăm pe scurt câteva note bio-bibliografice.

Oleg Garaz
Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca
Oleg Garaz este muzicolog, critic, eseist și prozator. Născut în Republica Moldova, și-a început studiile muzicale la Soroca, s-a stabilit în România în 1990, a studiat muzicologia la Cluj-Napoca și a obținut titlul de Doctor în muzică la Universitatea Națională de Muzică din București. Este conferențiar universitar (abilitat pentru coordonarea cercetării doctorale) la Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”. Activitatea sa îmbină cercetarea, predarea și publicistica culturală, cu numeroase comunicări, emisiuni și publicații. Între volumele sale se numără Uneltele muzicologiei (Editura Eikon, 2022), Genurile muzicii: ideea unei antropologii arhetipale (Editura Eikon, 2016), Canonul muzicii europene – Idei, ipoteze, imagini (Editura Eikon, 2015), Exerciții de Muzicologie (Editura Media Musica, 2014), volumul de interviuri Poetică muzicală în Convorbiri (Editura Casa Cărții de Știință, 2003), Ființă și Tempo (în colaborare cu Iulian Tănase și Mitoș Micleușanu; Editura Nemira, 2019) și proza psihologică Territoria (Editura Nemira, 2018).

Cecilia Oinas
Academia Sibelius, Universitatea de Arte din Helsinki
Cecilia Oinas este lector în teoria muzicii și analiză muzicală, cercetătoare și pianistă cu formare clasică, de origine finlandeză-maghiară, la Academia Sibelius, Universitatea de Arte din Helsinki. Cercetările sale privesc intersecțiile dintre analiză, interpretare și comunicarea în ansamblurile muzicale. În perioada 2018–2019 a fost cercetător postdoctoral (senior scientist) la Universitatea de Muzică și Arte Performative din Graz; a fost cercetător invitat la Institutul „Orpheus” din Gent (2011), respectiv la CUNY Graduate Center din New York (2009). A publicat în reviste precum Music Theory Online, Music & Practice, SMT-V și Music Performance Research, cu capitole de carte în Musik-Konzepte, Perspectives on the Music of György Kurtág: Performance, Language and Memory și The Oxford Handbook of Musical Variation. A susținut prezentări, lecții-recital și ateliere în Statele Unite, Canada, Austria, Rusia, Țările de Jos, Belgia, Irlanda, Norvegia, Regatul Unit, Italia, Estonia, Polonia, Singapore, Croația, Islanda, Ungaria și Finlanda. Ca pianistă, este orientată în special spre muzica de cameră și lied. Este, de asemenea, redactor asociat la Music Theory Online, una dintre cele mai importante reviste științifice de teorie și analiză muzicală.

Thomas Solak
Academia Regală Daneză de Muzică, Copenhaga
Thomas Solak s-a format la Academia Regală Daneză de Muzică, mai întâi ca pianist (1989), apoi în teoria muzicii (1993), urmând și studii autodidacte în programare și proiectare software. După activitatea de pianist concertist și cincisprezece ani ca organist – concomitent cu cea de compozitor și aranjor – s-a orientat către predarea universitară. Din 2000 este conferențiar titular de teorie muzicală la Academia Regală Daneză de Muzică, unde coordonează Departamentul de Teorie Muzicală și predă armonie, contrapunct, analiză, comunicare, pedagogia teoriei și orchestrație, acoperind o gamă largă de stiluri și perioade. A dezvoltat instrumente și materiale pedagogice inovatoare, între care programele HarmonyLab (1998), Rytmerepetiteur (1999), familia DKDM Eartraining Suite (2002–2024), FormIllustrator (2004–2010) și DKDM Distance Learning Programme (2010–2017), precum și fonturile și tipografiile pentru analiză Amadeus (2001). Publicațiile sale includ Function Analysis – A Guide to Experience-based Analysis (2019), volumul editat The Lectures by Yngve Tredé – 20th-Century Music until 1945 (2021) și manuscrisul în pregătire Sequences – the Seductive Element of Harmony (prevăzut pentru 2026). Proiecte recente: Beethoven Reconstructed (cu pianistul Emil Gryesten, 2021–2023; sprijinit de Ministerul Culturii din Danemarca) și coordonarea primei reprezentații muzicale în rețea Longing for the Impossible for the Moment it is Real (Pulsar Festival, 2017).
Subiectele comunicărilor științifice vor viza următoarele direcții:
• Concepte și principii pentru construirea, dezvoltarea și articularea discursului sonor în viziunea anumitor compozitori, școli, culturi muzicale și curente artistice
• Echilibrul dintre expertiza profesională și formarea polivalentă într-o lume în perpetuă transformare – hiperspecializare versus cultură generală riguroasă – din perspectiva formării și a dezvoltării unei cariere în domeniul muzical
• Metode de analiză muzicală și de interpretare semantică în cercetarea muzicologică – istorice, teoretice, hermeneutice, analitice, structuraliste și semiotice – de la teorie la aplicații și analize în partituri muzicale diverse
• Perspective tradiționale și inovatoare în abordarea teoriilor de învațare, a sistemelor de educație acreditate internațional și a programelor de studii muzicale de specialitate din școli, licee, colegii, conservatoare, academii și universități naționale și europene
• Tehnici și aplicații în practica curentă pentru profesorii disciplinelor teoretice de specialitate, incluzând: teorie (solfegiu și dicteu); auz muzical; armonie; forme muzicale și analiză; istoria muzicii; polifonie – contrapunct și fugă; arta construcției melodice; teoria instrumentelor și orchestrație; citire de partituri; sisteme de educație muzicală
• Strategii de valorificare și integrare a cunoștințelor, abilităților și competențelor dobândite în cadrul studiilor de specialitate muzicală în contexte educaționale interconectate – multidisciplinaritate, interdisciplinaritate și transdisciplinaritate
• Utilitatea și necesitatea folosirii alternative a metodelor educaționale tradiționale și a celor moderne, recunoscute internațional – predare colaborativă/co-predare; învățare colaborativă; învățare mixtă; învățare hibridă; resurse educaționale deschise
• Impactul tehnologiei asupra învățământului muzical contemporan – beneficii, dezavantaje, oportunități și riscuri
Comitetul științific:
• Conf. univ. dr. Oleg Garaz
• Conf. univ. dr. Thomas Solak
• Lector univ. dr. Cecilia Oinas
• Prof. univ. dr. Laura Vasiliu
• Conf. univ. dr. Loredana Iațeșen
• Conf. univ. dr. Gabriela Vlahopol
Echipa de organizare:
• Lector univ. dr. Mihaela-Georgiana Balan
• Lector univ. dr. Lucian Cheran
• Lector univ. dr. Ona Anghel
• Asistent univ. dr. Mihaela Rusu
• Drd. muzicolog Oana Zamfir
Conferința se desfășoară în cadrul proiectului de cercetare MUSIC-INTER-CONNECT: strategii interdisciplinare și colaborative în cadrul cursurilor teoretice din învățământul muzical, finanțat de Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă al Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, prin granturile interne de cercetare din anul 2025. Director de proiect: lector univ. dr. Mihaela-Georgiana Balan.

Comitetul științific:
• Conf. univ. dr. Oleg Garaz
• Conf. univ. dr. Thomas Solak
• Lector univ. dr. Cecilia Oinas
• Prof. univ. dr. Laura Vasiliu
• Conf. univ. dr. Loredana Iațeșen
• Conf. univ. dr. Gabriela Vlahopol
Echipa de organizare:
• Lector univ. dr. Mihaela-Georgiana Balan
• Lector univ. dr. Lucian Cheran
• Lector univ. dr. Ona Anghel
• Asistent univ. dr. Mihaela Rusu
• Drd. muzicolog Oana Zamfir
Conferința se desfășoară în cadrul proiectului de cercetare MUSIC-INTER-CONNECT: strategii interdisciplinare și colaborative în cadrul cursurilor teoretice din învățământul muzical, finanțat de Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă al Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, prin granturile interne de cercetare din anul 2025. Director de proiect: lector univ. dr. Mihaela-Georgiana Balan.
