Tema migrației a fost mereu centrală în lumea artei contemporane, ocupând un loc principal în teoria, istoria și critica sa de mai bine de trei decenii. Conceptul este consubstanțial cu însăși ideea de contemporaneitate ca o condiție globală, post-colonială, în care s-a evidențiat adesea importanța circulației ideilor, a oamenilor și a obiectelor. Rutele migratorilor, culturile diasporice, deplasarea și perturbarea, identitățile hibride, creolizarea și traducerea culturală, precum și imaginarul cosmopolit au devenit subiecte principale ale expozițiilor de artă, tratatelor istorice ale artei și discursurilor curatoriale în ultimele decenii. Cu toate acestea, o schimbare bruscă de perspectivă a avut loc în ultima vreme în politica europeană și americană, unde noi forme de naționalism și populism amenință structura democrației, ințeleasa ca o viziune globală bazată pe diversitate, toleranță și incluziune multiculturală. Astfel migrantul este situat ontologic într-o pierdere în lume, stigmatizat de idea de non-apartenență. Prin urmare, migrantul apare ca o ființă dublu deplasată, înlăturată „temporal nu mai puțin decât spațial” (Ranajit Guha). În timp ce condiția socială precară a migranților, precum și condamnarea și zombificarea migranților (în special sub forma refugiaților de război), au fost prezente în discursurile curatoriale de-a lungul anilor, ele au fost cu siguranță mai puțin explorate în studiile istorice ale artei.

Tema migrației a fost mereu centrală în lumea artei contemporane, ocupând un loc principal în teoria, istoria și critica sa de mai bine de trei decenii. Conceptul este consubstanțial cu însăși ideea de contemporaneitate ca o condiție globală, post-colonială, în care s-a evidențiat adesea importanța circulației ideilor, a oamenilor și a obiectelor. Rutele migratorilor, culturile diasporice, deplasarea și perturbarea, identitățile hibride, creolizarea și traducerea culturală, precum și imaginarul cosmopolit au devenit subiecte principale ale expozițiilor de artă, tratatelor istorice ale artei și discursurilor curatoriale în ultimele decenii. Cu toate acestea, o schimbare bruscă de perspectivă a avut loc în ultima vreme în politica europeană și americană, unde noi forme de naționalism și populism amenință structura democrației, ințeleasa ca o viziune globală bazată pe diversitate, toleranță și incluziune multiculturală. Astfel migrantul este situat ontologic într-o pierdere în lume, stigmatizat de idea de non-apartenență. Prin urmare, migrantul apare ca o ființă dublu deplasată, înlăturată „temporal nu mai puțin decât spațial” (Ranajit Guha). În timp ce condiția socială precară a migranților, precum și condamnarea și zombificarea migranților (în special sub forma refugiaților de război), au fost prezente în discursurile curatoriale de-a lungul anilor, ele au fost cu siguranță mai puțin explorate în studiile istorice ale artei.

Prezenta conferință își propune să exploreze reprezentarea și analiza critică a migrației în arta contemporană în condițiile schimbătoare ale tulburărilor politice globale de astăzi, cu ideologii concurente care se ciocnesc în mass-media populară și conflicte violente izbucnind în multe părți ale lumii, în timp ce catastrofa climatică se profilează. Strigătul că „Nu există Planetă B” pare să nu fi fost auzit, iar noțiunea de „acasă” a devenit din ce în ce mai greu de definit și apărat, darămite de reimaginat. Cum pot artele vizuale să contribuie la vizualizarea excluziunii și, în același timp, cum pot contracara efectele stigmatizatoare ale unor astfel de practici de reprezentare? Ce forme și tehnici de producție artistică sunt mai potrivite pentru a se angaja politic cu astfel de subiecte? Ce rol poate juca arta contemporană într-un mediu cultural caracterizat prin disjuncție și opoziție, precum și în viețile noastre sociale turbulente și din ce în ce mai violente?

Prezenta conferință își propune să exploreze reprezentarea și analiza critică a migrației în arta contemporană în condițiile schimbătoare ale tulburărilor politice globale de astăzi, cu ideologii concurente care se ciocnesc în mass-media populară și conflicte violente izbucnind în multe părți ale lumii, în timp ce catastrofa climatică se profilează. Strigătul că „Nu există Planetă B” pare să nu fi fost auzit, iar noțiunea de „acasă” a devenit din ce în ce mai greu de definit și apărat, darămite de reimaginat. Cum pot artele vizuale să contribuie la vizualizarea excluziunii și, în același timp, cum pot contracara efectele stigmatizatoare ale unor astfel de practici de reprezentare? Ce forme și tehnici de producție artistică sunt mai potrivite pentru a se angaja politic cu astfel de subiecte? Ce rol poate juca arta contemporană într-un mediu cultural caracterizat prin disjuncție și opoziție, precum și în viețile noastre sociale turbulente și din ce în ce mai violente?

JOI, 14 NOIEMBRIE

08:50 AM – 09:00 AM ・ Opening Remarks

09:00 AM – 10:00 AM ・ KEYNOTE TALK

Iro KATSARIDOU (Aristotle University of Thessaloniki, Greece) – Taking A Stance: Refugee Crisis in Greece and Museum Policies

10:00 AM – 12:00 AM ・ PANEL I (on-site) moderated by Daniel Ungureanu

Diana Angoso DE GUZMÁN (Universidad Complutense de Madrid) – Nomadic Sensibility: Migration, Materiality, and the Politics of Shelter in the Works of Merz and Kato

Izabela KOWALCZYK (University of Arts, Poznan) – Birds as migrants and as a metaphor of human migrants

Daria BRASCA & Tamara ZUMBÜHL (Università degli Studi di Udine, Italy; Lucerne University of Applied Sciences and Arts – HSLU, Switzerland) – Unpacking the Discourse: Migration Representation in Contemporary Art in Switzerland

Veronica KAMEI (School of Arts and Aesthetics, Jawaharlal Nehru University, New Delhi) – Contestations and Collaborations: The Aar Paar Project and the Re-Imagined Abstraction of Migratory Aesthetics

12:00 AM – 02:00 PM ・ Lunch Break

02:00 PM – 04:00 PM ・ PANEL II (online) moderated by Daniel Ungureanu

Klara KEMP-WELCH (Courtauld Institute of Art in London) – “The Romanians are Coming”: Labour Migration and the Politics of the Observational Documentary

Cristian NAE (ICMA Institute for Multidisciplinary Research in Art, UNAGE Iași) – The Witness and the Archive: Cartographies of Migration in Contemporary Art

Raha KHADEMI (Kaarnamaa Institute of Art & Visual Culture) – Memory and Identity in Exile: A Review of First Post-Exile Works of Sonia Balassanian

Laura BRAVO (University of Puerto Rico) – Hurricanes and Other Colonial Disasters: Migration Processes in Puerto Rican Art in the 21st Century

04:00 PM – 05:00 PM ・ KEYNOTE TALK

Viviana USUBIAGA (Universidad de Buenos Aires, Argentina) – Gimme Shelter. Contemporary Artistic Practices in the World Mirage

VINERI, 15 NOIEMBRIE

10:00 AM – 12:00 AM ・ PANEL III (online) Moderated by Cristian Nae

Ejjebli SANAE (University Mohamed I, Marocco) – Echoes of Exile: The Artistic Quest for Truth Amidst Global Turmoil

Ornela BARISONE (Centro de Investigaciones en Arte y Patrimonio, Buenos Aires) – Art and Translanguage to bridge understanding about immigration: a Collaborate International Online Learning (COIL) experience

Anna Sejbæk TORP-PEDERSEN (KU Leuven, Belgium) – Cartography and migration

Gheorghe CECAN (Alexandru Ioan Cuza University, Iasi) – Giorgio Agamben and the singularity between ontology and politics: The impossibility of bare-life and the exceptionality of the ordinary

Mirela ȘTEFĂNESCU (ICMA Institute for Multidisciplinary Research in Art, UNAGE Iași) – Review on the exhibition Limbo Schengen, CIAC Baia Turcească Iași