Ateliere • 23 octombrie 2025

Ateliere de analiză a adaptărilor shakespeariene cu Nicoleta Cinpoeș și Lucian Ghiță

Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași (UNAGE Iași) a organizat, în parteneriat cu Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă (ICMA), o zi de ateliere dedicate adaptărilor shakespeariene susținute de Nicoleta Cinpoeș, profesor de studii shakespeariene la Universitatea din Worcester, Regatul Unit. Acestea au avut loc în data de 23 octombrie 2025, în Sala Symposion „George Pascu” din Corpul Artes al Universității și s-au intitulat:

„I stand for judgement”
(Act 4, Scene 1): The Merchant of Venice

„A tale … full of sound and fury”
(Act 5, Scene 5): Macbeth

De asemenea, Nicoleta Cinpoeș a susținut un dialog cu Lucian Ghiță, lector universitar la Universitatea Clemson, Statele Unite ale Americii, intitulat:

„Fair is Foul:”
Plague, Power, and Performance in Macbeth

Acest dialog a analizat Macbeth de William Shakespeare ca o dramă a paradoxului și a dezordinii, în care ciuma, corupția și lupta pentru putere se ciocnesc. Adaptările scenice și cinematografice discutate au arătat cum aceste teme continuă să rezoneze, subliniind relevanța perenă a piesei în perioade de criză.

Nicoleta Cinpoeș este profesor de studii shakespeariene la Universitatea din Worcester, Regatul Unit, unde predă literatura modernă timpurie; Shakespeare în mediul tipărit, pe scenă și pe ecran; precum și Shakespeare în sala de clasă și în spațiul digital. La Worcester, face parte din Consiliul Academic al universității și, în cadrul Școlii de Științe Umaniste, este International Experience Lead și director al programului doctoral. În completarea cercetării sale în studiile shakespeariene și în drama modernă timpurie, este istoric al teatrului, critic și, ocazional, traducător. A publicat cărți, capitole în volume colective și articole în reviste internaționale, între care Shakespeare Bulletin, SEDERI Yearbook, Cahiers Élisabéthains, Theatralia și New Theatre Quarterly. Publică în limba engleză, precum și în română, poloneză și ucraineană. Cea mai recentă carte, Shakespeare on European Festival Stages (Bloomsbury, 2022), co-editată împreună cu Florence March și Paul Prescott, examinează rolul socio-cultural al lui Shakespeare în cadrul festivalurilor din Europa. În prezent, lucrează la Romeo and Juliet: The Eastside Story, o carte care urmărește istoria bogată a piesei și rolurile ei în spațiul Est-European, prin studii de caz din Polonia, Ungaria, România și Ucraina.

Colaborează cu festivaluri Shakespeare în România, Polonia și Regatul Unit de aproape două decenii și, din 2010, organizează seminarul ESRA „Shakespeare in Performance” în cadrul Festivalului Internațional Shakespeare din Craiova. A oferit consultanță pentru lansarea a două noi festivaluri Shakespeare – la Ivano-Frankivsk, Ucraina (iunie 2024), și la Chișinău, Moldova (octombrie 2024). Face parte din consiliul ESRA (European Shakespeare Research Association) și a fost realeasă în 2021 pentru al doilea și ultimul mandat.

Ateliere coordonate de conf. univ. dr. Ioana Petcu-Pădurean, desfășurate în cadrul proiectului Promovarea internațională a UNAGE Iași în mediul digital și consolidarea valorilor europene în educația artistică prin colaborarea cu instituții partenere, finanțat de Comisia Națională pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS) din România prin Fondul de Dezvoltare Instituțională (FDI), grant nr. CNFIS-FDI-2025-0300.

Director de proiect: prof. univ. dr. Cristian Nae.