Conferință • 14 – 15 noiembrie 2024
Nicăieri acasă: artă și migrație în vremuri de catastrofă globală
Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă (ICMA) și Facultatea de Arte Vizuale și Design din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași au organizat, în zilele de 14 și 15 noiembrie 2024, conferința internațională Nicăieri acasă: artă și migrație în vremuri de catastrofă globală.
Tema migrației a fost mereu centrală în lumea artei contemporane, ocupând un loc principal în teoria, istoria și critica sa de mai bine de trei decenii. Conceptul este consubstanțial cu însăși ideea de contemporaneitate ca o condiție globală, post-colonială, în care s-a evidențiat adesea importanța circulației ideilor, a oamenilor și a obiectelor. Rutele migratorilor, culturile diasporice, deplasarea și perturbarea, identitățile hibride, creolizarea și traducerea culturală, precum și imaginarul cosmopolit au devenit subiecte principale ale expozițiilor de artă, tratatelor istorice ale artei și discursurilor curatoriale în ultimele decenii. Cu toate acestea, o schimbare bruscă de perspectivă a avut loc în ultima vreme în politica europeană și americană, unde noi forme de naționalism și populism amenință structura democrației, înțeleasă ca o viziune globală bazată pe diversitate, toleranță și incluziune multiculturală. Astfel migrantul este situat ontologic într-o pierdere în lume, stigmatizat de idea de non-apartenență. Prin urmare, migrantul apare ca o ființă dublu deplasată, înlăturată „temporal nu mai puțin decât spațial” (Ranajit Guha). În timp ce condiția socială precară a migranților, precum și condamnarea și zombificarea migranților (în special sub forma refugiaților de război), au fost prezente în discursurile curatoriale de-a lungul anilor, ele au fost cu siguranță mai puțin explorate în studiile istorice ale artei.
Prezenta conferință și-a propus să exploreze reprezentarea și analiza critică a migrației în arta contemporană în condițiile schimbătoare ale tulburărilor politice globale de astăzi, cu ideologii concurente care se ciocnesc în mass-media populară și conflicte violente izbucnind în multe părți ale lumii, în timp ce catastrofa climatică se profilează. Strigătul că „Nu există Planetă B” pare să nu fi fost auzit, iar noțiunea de „acasă” a devenit din ce în ce mai greu de definit și apărat, darămite de reimaginat. Cum pot artele vizuale să contribuie la vizualizarea excluziunii și, în același timp, cum pot contracara efectele stigmatizatoare ale unor astfel de practici de reprezentare? Ce forme și tehnici de producție artistică sunt mai potrivite pentru a se angaja politic cu astfel de subiecte? Ce rol poate juca arta contemporană într-un mediu cultural caracterizat prin disjuncție și opoziție, precum și în viețile noastre sociale turbulente și din ce în ce mai violente?
Prelegerile din cadrul conferinței au fost susținute de:
• Iro Katsaridou • Universitatea Aristotel din Salonic, Grecia • Taking A Stance: Refugee Crisis in Greece and Museum Policies
• Viviana Usubiaga • Universitatea din Buenos Aires, Argentina • Gimme Shelter. Contemporary Artistic Practices in the World Mirage
• Diana Angoso De Guzmán • Universitatea Complutense din Madrid, Spania • Nomadic Sensibility: Migration, Materiality, and the Politics of Shelter in the Works of Merz and Kato
• Izabela Kowalczyk • Universitatea de Arte din Poznan, Polonia • Birds as Migrants and as a Metaphor of Human Migrants
• Daria Brasca & Tamara Zumbühl • Universitatea din Udine, Italia & Universitatea de Științe Aplicate și Arte din Lucerna – HSLU, Elveția • Unpacking the Discourse: Migration Representation in Contemporary Art in Switzerland
• Veronica Kamei • Școala de Arte și Estetică, Universitatea Jawaharlal Nehru din New Delhi, India • Contestations and Collaborations: The Aar Paar Project and the Re-Imagined Abstraction of Migratory Aesthetics
• Klara Kemp-Welch • Institutul de Artă Courtauld din Londra, UK • “The Romanians are Coming”: Labour Migration and the Politics of the Observational Documentary
• Cristian Nae • Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, România • The Witness and the Archive: Cartographies of Migration in Contemporary Art
• Raha Khademi • Institutul Kaarnamaa de Artă și Cultură Vizuală din Tehran, Iran • Memory and Identity in Exile: A Review of First Post-Exile Works of Sonia Balassanian
• Laura Bravo • Universitatea din Puerto Rico • Hurricanes and Other Colonial Disasters: Migration Processes in Puerto Rican Art in the 21st Century
• Ejjebli Sanae • Universitatea Mohamed I din Oujda, Maroc • Echoes of Exile: The Artistic Quest for Truth Amidst Global Turmoil
• Ornela Barisone • Centrul de Cercetare pentru Artă și Patrimoniu din Buenos Aires, Argentina • Art and Translanguage to Bridge Understanding about Immigration: A Collaborate International Online Learning (COIL) Experience
• Anna Sejbæk Torp-Pedersen • Universitatea Catolică din Leuven, Belgia • Cartography and Migration
• Gheorghe Cecan • Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, România • Giorgio Agamben and the Singularity between Ontology and Politics: The Impossibility of Bare-life and the Exceptionality of the Ordinary
• Mirela Ștefănescu • Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, România • Review on the Exhibition Limbo Schengen, CIAC Baia Turcească Iași
Conferință coordonată de către Conf. univ. dr. Oana Maria Nae, Prof. univ. dr. Cristian Nae și Asistent univ. dr. Daniel Ungureanu, realizată în cadrul proiectului Granițe, migrație, periferii – intersecții în cercetarea teoretică și artistică actuală.
Conferință coordonată de către Conf. univ. dr. Oana Maria Nae, Prof. univ. dr. Cristian Nae și Asistent univ. dr. Daniel Ungureanu, realizată în cadrul proiectului Granițe, migrație, periferii – intersecții în cercetarea teoretică și artistică actuală.