Ateliere • 14 – 15 mai 2024
„Mi-a plăcut mai mult cartea…” sau De ce o adaptare nu seamănă cu sursa sa
Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă și Facultatea de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași au organizat, în zilele de 14 și 15 mai 2024, atelierele de analiză a adaptărilor shakespeariene „Mi-a plăcut mai mult cartea…” sau De ce o adaptare nu seamănă cu sursa sa, susținute de profesoara Nicoleta Cinpoeş la Sala Studio a Facultății de Teatru.

Subliniat de argumentul lui Julie Sanders că „de obicei, în punctul de infidelitate au loc cele mai creative acte de adaptare și actualizare” (2006:20), acest tandem de ateliere a explorat adaptarea ca produs și proces, concentrându-se pe câteva studii de caz: Hamlet și Visul unei nopți de vară. În ciuda diferențelor lor izbitoare (cel puțin de gen), ambele piese au obținut un succes enorm în adaptări de orice fel; într-adevăr, nu există medii – artistice sau comerciale – care să nu fi implicat, citat sau văzut personaje, teme, replici din aceste piese. Paticipanții au explorat împreună câteva dintre aceste cazuri și au descoperit așteptările lor și ale noastre ca parte integrantă a „contractului” adaptării.
Nicoleta Cinpoeș este profesor de studii shakespeariene la Universitatea Worcester, UK, unde predă începuturile literaturii moderne, adaptări shakespeariene în scriitură, pe scenă, pe ecran, în procesul de predare și în spațiul digital. La Worcester face parte din Consiliul Academic al universității, iar la Școala de Științe Umaniste îndeplinește rolurile de International Experience Lead și Director al programului de doctorat. Când nu se implică în studiile Shakespeare și în cercetarea dramei moderne timpurii, este istoric de teatru, recenzent și, uneori, traducător. Lucrările ei au fost publicate în ediții, în numeroase colecții ale unor reviste internaționale în limba engleză, cum ar fi Shakespeare Bulletin, SEDERI, Cahiers Elisabethains, Theatralia, New Theatre Quarterly, MSA, și deopotrivă în reviste românești, poloneze sau ucrainene. Cea mai recentă carte a sa, Shakespeare on European Festival Stages (Bloomsbury, 2022), la care i-a avut alături în calitate de co-editori pe Florence March și pe Paul Prescott, urmărește rolul lui Shakespeare in festivalurile europene. În prezent, lucrează la cartea Romeo and Juliet – The Eastside Story care are în atenție istoria bogată a acestei piese și rolurile sale în spațiul Est-European, având în vedere studii de caz din Polonia, Ungaria, România și Ucraina.
Participă la festivaluri Shakespeare – din România, Polonia și Marea Britanie – de aproape două decenii și din 2010 organizează ESRA Shakespeare in Performance Seminar la Festivalul Internațional Shakespeare de la Craiova. În prezent, oferă consultanță pentru lansarea a două noi festivaluri Shakespeare: la Ivano Frankivsk, Ucraina, iunie 2024, și la Chișinău, Moldova, octombrie 2024. Face parte din ESRA: European Shakespeare Research Association Board, fiind realeasă în 2021 pentru al doilea și ultimul mandat.
Ateliere coordonate de către Conf. univ. dr. Ioana Petcu-Pădurean, realizate în cadrul proiectului InterArt. Valori și standarde europene în educația și cercetarea artistică din UNAGE Iași, finanțat de Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior din România prin intermediul Fondului de Dezvoltare Instituțională CNFIS-FDI-2024-F-0367.